Friday, June 5, 2020

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) PENDIDIKAN SENI TINGKATAN 1 KSSM MINGGU 1 HINGGA 11

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:1

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek: PSV

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

PerkembanganSeni Visual Di Malaysia

Standard Pembelajaran:

1. Persepsi  Seni

Pemahaman terhadap Perkembangan Seni Visual di Malaysia

Objektif Pembelajaran:

Murid boleh:

1.1 Menggalurkan perkembangan  Seni Lukis dan Seni Reka di Malaysia

Aktiviti P & P:

Sesi penerangan dan perbincangan

EMK:

BBB:

Rujukan Buku Teks:Muka surat : 3-13

Nilai-nilai Murni:

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan


HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:2

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Perkembangan Seni Visual Di Malaysia

Standard Pembelajaran:

2. Eksplorasi Seni

Eksplorasi maklumat daripada pelbagai sumber bagi pengukuhan pemahaman terhadap Perkembangan Seni Lukis dan Seni Reka di Malaysia

 

Objektif Pembelajaran:

Murid boleh:

2.1 Mengenal pasti tokoh dan karya:

Aktiviti P & P:

Membuat kajian tentang sejarah, tokoh, sumbangan dan peranan institusi

EMK:

 

BBB:

Rujukan Buku Teks: Muka surat : 14

Nilai-nilai Murni:

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan


HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:3

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

PerkembanganSeni Visual Di Malaysia

Standard Pembelajaran:

3. Ekspresi Seni

Penzahiran idea dan konsep melalui pelbagai sumber dan teknologi dalam penjanaan tugasan

Objektif Pembelajaran:

Murid boleh:

3.1 Menjana idea dalam tugasan  perkembangan seni visual di  Malaysia

Aktiviti P & P:

Menghasilkan dokumentasi berdasarkan maklumat yang diperoleh

EMK:

 

BBB:

Rujukan Buku Teks:Muka surat : 15-17

Nilai-nilai Murni:

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:4

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

PerkembanganSeni Visual Di Malaysia

Standard Pembelajaran:

4. Apresiasi Seni

Penghayatan terhadap hasil karya SeniVisual

Objektif Pembelajaran:

Murid boleh:

4.1 Mempamerkan hasil karya

4.2 Menghayati hasil karya sendiri dan rakan dengan menumpukan pada aspek Bahasa Seni Visual

4.3 Menjelaskan pengalaman sendiri dalam penghasilan karya

Aktiviti P & P:

Membentangkan hasil dokumentasi

Mencatatkan nota sendiri berdasarkan pembentangan

EMK:

 

BBB:

Rujukan Buku Teks:Muka surat : 18-19

Nilai-nilai Murni:

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:5

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Garisan

Standard Pembelajaran:

1. Persepsi Seni

Pemahaman terhadap Bahasa Seni Visual

2. Eksplorasi Seni

Eksplorasi dan aplikasi unsur seni bagi pengukuhan pemahaman terhadap Bahasa Seni Visual 

Objektif Pembelajaran:

Murid boleh menjelaskan melalui perbincangan tentang:

1.1 Definisi garisan

1.2 Jenis garisan pada:

    i. Alam semulajadi

   ii. Objek buatan manusia

   iii. Karya seni visual

1.3 Fungsi garisan

 

Aktiviti P & P:

·        Maklumat tentang garisan diperolehi daripada:

-         Sumbang Saran

-         Soal Jawab

-         Perbincangan

EMK:

 

BBB:

Rujukan Buku Teks :Muka Surat : 23 - 26

Nilai-nilai Murni:

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:6

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Garisan

Standard Pembelajaran:

3. Ekspresi Seni

Penzahiran idea dan konsep

melalui pelbagai sumber dan teknologi dalam penjanaan tugasan

 

4. Apresiasi Seni

Penghayatan terhadap hasil karya Seni Visual

Objektif Pembelajaran:

3.1 Menterjemah hasil daripada eksperimentasi dan penerokaan unsur garisan untuk menghasilkan karya dengan menggunakan imaginasi dan idea secara kreatif

 

Aktiviti P & P:

·        Meneroka jenis dan fungsi garisan yang terdapat pada alam semulajadi

·        Melakar jenis garisan yang terdapat pada subjek kajian

 

EMK:

Bahasa

Kreatif dan Inovatif

 

BBB:

Rujukan Buku Teks :Muka Surat : 27

 

Nilai-nilai Murni:

 

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:7

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Rupa

Standard Pembelajaran:

1. Persepsi Seni

Pemahaman terhadap Bahasa Seni Visual

2. Eksplorasi Seni

Eksplorasi dan aplikasi unsur seni bagi pengukuhan pemahaman terhadap Bahasa Seni Visual

Objektif Pembelajaran:

Murid boleh menjelaskan melalui perbincangan tentang:

1.1 Definisi rupa

1.2 Jenis rupa pada:

   i. Alam semulajadi

   ii. Objek buatan manusia

  iii. Karya seni visual

1.3 Fungsi rupa

Aktiviti P & P:

·        Maklumat tentang rupa diperolehi daripada:

-        Sumbang Saran

-        Soal Jawab

-        Perbincangan

EMK:

Bahasa

Teknologi Maklumat dan Komunikasi

Kelestarian Alam Sekitar

 

BBB:

Rujukan Buku Teks :Muka Surat : 34 – 37

Nilai-nilai Murni:

 

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:8

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Rupa

Standard Pembelajaran:

3. Ekspresi Seni

Penzahiran idea dan konsep

melalui pelbagai sumber dan teknologi dalam penjanaan tugasan

4. Apresiasi Seni

Penghayatan terhadap hasil karya Seni Visual

 

Objektif Pembelajaran:

Menterjemah hasil daripada eksperimentasi dan penerokaan unsur rupa untuk menghasilkan karya dengan menggunakan imaginasi dan idea secara kreatif

 

Aktiviti P & P:

·        Meneroka jenis rupa yang terdapat pada alam semulajadi

·        Melakar jenis rupa yang terdapat pada subjek kajian

 

EMK:

Bahasa

Teknologi Maklumat dan Komunikasi

Kelestarian Alam Sekitar

 

BBB:

Rujukan Buku Teks :Muka Surat : 34 – 37

 

Nilai-nilai Murni:

 

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:9

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Bentuk

Standard Pembelajaran:

1. Persepsi Seni

Pemahaman terhadap Bahasa Seni Visual

2. Eksplorasi Seni

Eksplorasi dan aplikasi unsur seni bagi pengukuhan pemahaman terhadap Bahasa Seni Visual

Objektif Pembelajaran:

Murid boleh menjelaskan melalui perbincangan tentang:

1.1 Definisi bentuk

1.2 Jenis bentuk pada:

  i. Alam semulajadi

  ii. Objek buatan manusia

 iii. Karya seni visual

Aktiviti P & P:

·        Maklumat tentang bentuk diperolehi daripada:

-        Sumbang Saran

-        Soal Jawab

-        Perbincangan

EMK:

Bahasa

Teknologi Maklumat dan Komunikasi

Kelestarian Alam Sekitar

BBB:

Rujukan Buku Teks :Muka Surat : 44 - 47

Nilai-nilai Murni:

 

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:10

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Bentuk

Standard Pembelajaran:

3. Ekspresi Seni

Penzahiran idea dan konsep melalui pelbagai sumber dan teknologi dalam penjanaan tugasan

Objektif Pembelajaran:

3.1 Menterjemah hasil daripada

eksperimentasi dan penerokaan unsur bentuk untuk menghasilkan karya dengan menggunakan imaginasi dan idea secara kreatif

Aktiviti P & P:

Lukisan

EMK:

Kreativiti dan Inovatif

 

BBB:

Rujukan Buku Teks :Muka Surat :  49

Nilai-nilai Murni:

 

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:11

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Jalinan

Standard Pembelajaran:

1. Persepsi Seni

Pemahaman terhadap Bahasa Seni Visual

2. Eksplorasi Seni

Eksplorasi dan aplikasi unsur seni bagi pengukuhan pemahaman terhadap Bahasa Seni Visual

Objektif Pembelajaran:

Murid boleh menjelaskan melalui perbincangan tentang:

1.1 Definisi jalinan

1.2 Jenis jalinan pada:

1.2.1 Alam semulajadi

1.2.2 Objek buatan manusia

1.2.3 Karya seni visual

1.3 Fungsi jalinan

Aktiviti P & P:

·        Maklumat tentang jalinan diperolehi daripada:

-        Sumbang Saran

-        Soal Jawab

EMK:

Bahasa

Teknologi Maklumat dan Komunikasi

Kelestarian Alam Sekitar

BBB:

Rujukan Buku Teks : Muka Surat :  54 - 57

Nilai-nilai Murni:

 

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 


No comments:

Post a Comment