|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:1 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
PENGENALAN TOPIK |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
Sesi soal jawab
tentang topik – topik lepas |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
Mengulang kembali
topik pembelajaran Asas Seni Reka Tingkatan 1 |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1.
Murid diberi ujian & ringkas |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Nilai Murni, Sains dan Teknologi & Teknologi Maklumat dan Komunikasi |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Keberanian, Kesabaran, Kerjasama, Bertolak
Ansur, Bersyukur, Hormat-Menghormati & Tolong-Menolong |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:2 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Seni
Ragam Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat & Alat Domestik |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
Murid boleh: 1.1.1
Menjelaskan Seni Ragam Hias: i.
Pengangkutan ii.
Alat Permainan Rakyat iii.
Alat Domestik 1.1.1
Mengenal pasti tokoh Seni Ragam Hias: i.
Pengangkutan ii.
Alat Permainan Rakyat iii.
Alat Domestik 1.1.2
Meneroka motif Seni Ragam Hias: i.
Pengangkutan ii.
Alat Permainan Rakyat iii.
Alat Domestik |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
Murid
dapat: i.
Menjelaskan
jenis ragam hias pengangkutan, alat permainan rakyat dan alat domestik di
Malaysia dan fungsinya. ii.
Memperihalkan
tokoh dan sumbangannya. iii.
Mengidentifikasikan
jenis motif dalam Ragam Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat dan Alat
Domestik. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1.
Bentuk kumpulan kecil (4 orang) i.
Beca & Kereta Lembu ii.
Perahu Tradisional iii.
Wau iv.
Gasing v.
Congkak vi.
Rehal & Kukuran vii.
Acuan Putu/Bahulu & Jebak Puyuh |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Sains dan Teknologi, Patriotisme, |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Kesabaran,
Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:3 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Seni
Ragam Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat & Alat Domestik |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
Murid boleh: 1.3.1 Menjana tugasan perkembangan Seni Ragam
Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat dan Alat Domestik |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
Murid
dapat: i.
Menjelaskan
jenis ragam hias pengangkutan, alat permainan rakyat dan alat domestik di
Malaysia dan fungsinya. ii.
Memperihalkan
tokoh dan sumbangannya. iii.
Mengidentifikasikan
jenis motif dalam Ragam Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat dan Alat
Domestik. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1.
Pembentangan kumpulan kecil dalam bentuk Galeri Berjalan i.
Beca & Kereta Lembu ii.
Perahu Tradisional iii.
Wau iv.
Gasing v.
Congkak vi.
Rehal & Kukuran vii.
Acuan Putu/Bahulu & Jebak Puyuh |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Sains dan Teknologi, Patriotisme |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Keberanian,
Bertanggungjawab, Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:4 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Seni Lukisan |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
Murid boleh: 2.1.1 Menjelaskan definisi
lukisan 2.1.2 Memperihalkan tentang
perkembangan seni lukisan dari aspek: i.
Sejarah Lukisan
Gua Tempatan ii.
Pelukis Tempatan iii.
Karya Lukisan
Pelukis Tempatan |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
Murid dapat: i.
Menjelaskan definisi, sejarah, tokoh dan
karya Seni Lukisan. ii.
Membuat eksperimentasi dan penerokaan
pelbagai media dan teknik dalam proses penghasilan karya Seni Lukisan. iii.
Menterjemahkan hasil daripada
eksperimentasi dan penerokaan media dan teknik dalam penghasilan karya Seni
Lukisan dengan menggunakan imaginasi dan idea dengan kreatif. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1.
Tayangan Multimedia i.
Paparan Slaid |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Patriotisme & Teknologi Maklumat
dan Komunikasi |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks, Buku Rujukan, Nota, Bahan Seni, Komputer, Projektor, Pembesar Suara,
Peralatan Seni & Internet |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Kesabaran,
Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur, Bersyukur, Hormat-Menghormati &
Tolong-Menolong |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:5 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Seni Lukisan |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
Murid boleh: 2.2.1 Membuat eksperimentasi
dan penerokaan media dan teknik dalam penghasilan seni lukisan menggunakan: i.
Media ii.
Teknik |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
Menterjemahkan hasil
daripada eksperimentasi dan penerokaan media dan teknik dalam penghasilan
karya Seni Lukisan dengan menggunakan imaginasi dan idea dengan kreatif. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1. Memilih hasil terbaik
mengikut kumpulan & dipaparkan di papan putih |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Kreativiti dan Inovasi &
Kelestarian Global |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Keberanian,
Bertanggungjawab, Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:6 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Seni Lukisan |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
2.4.1
Menghayati hasil karya sendiri dan rakan dengan
menumpukan pada aspek media dan teknik |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
Mempamerkan, menghayati dan menjelaskan
pengalaman sendiri dalam penghasilan karya Seni Lukisan. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1.
Penilaian hasil lukisan oleh murid 2.
Pemilihan 2 karya terbaik daripada setiap penghasilan oleh kumpulan
murid |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Kreativiti dan Inovasi &
Kelestarian Global |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Kesabaran,
Ketekunan, Bertolak Ansur, Bersyukur |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:7 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Seni Catan |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
Murid boleh: 3.1.1
Menjelaskan definisi catan 3.1.2
Memperihalkan tentang perkembangan seni lukisan dari
aspek: i.
Pelukis Cat Air Tempatan ii.
Karya Catan
Pelukis Tempatan |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
Murid dapat: i.
Menjelaskan definisi, sejarah, tokoh dan
karya Seni Catan. Membuat eksperimentasi dan penerokaan pelbagai
media dan teknik dalam proses penghasilan karya Seni Catan. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1.
Carian bahan berkumpulan mengikut tajuk (Definisi, bahan &
peralatan, teknik, karya) |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Baik
Hati, Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur, Bersyukur |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:8 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Sesi
Ulangkaji i.
Persepsi Seni Pasca Soalan Guru |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
Murid boleh: 1.0
Mengingati dan menghafal maklumat 3 buah tajuk,
menggunakan pelan i-Think: i.
Definisi ii.
Sejarah dan fakta iii.
Jenis, cara penggunaan, media dan teknik (alatan dan
bahan) iv.
Pengkarya dan hasil karya |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
Murid
dapat: i.
Mengulangkaji
dan menghafal maklumat 3 tajuk menggunakan pelan i-Think yang mudah dan
ringkas ii.
Mengetahui
2 cara menjawab soalan subjektif dengan tepat dan berkesan. Menjawab sekurang-kurangnya
8 soalan yang dikemukakan menggunakan aplikasi pendidikan/bertulis. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1.
Murid mengeluarkan nota & membaca
bahan nota ringkas |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Nilai Murn |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Keberanian,
Kesabaran, Kerjasama, Bertolak Ansur, |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:9 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Seni Catan |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
Murid boleh: 3.2.1
Membuat eksperimentasi dan penerokaan media dan teknik
dalam penghasilan seni catan menggunakan: i.
Media ii.
Teknik |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
ii.
Menterjemah hasil daripada eksperimentasi
dan penerokaan media dan teknik dalam penghasilan karya Seni Catan dengan
menggunakan imaginasi dan idea dengan kreatif. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
Pembentangan
kumpulan kecil |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks, Gambar, Bahan Seni, Tablet |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Keberanian,
Bertanggungjawab, Kesabaran |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:10 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Seni Catan |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
3.4.1
Mempamerkan hasil karya 3.4.2
Menghayati hasil karya sendiri dan rakan dengan
menumpukan pada aspek media dan teknik |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
Mempamerkan, menghayati dan menjelaskan
pengalaman sendiri dalam penghasilan karya Seni Catan. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1.
Penilaian hasil karya oleh murid 2.
Pemilihan 10 karya terbaik |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks, Gambar, Bahan Seni, Tablet, |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Kesabaran,
Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
|
Tarikh: |
Hari: |
Minggu ke:11 |
SEMAKAN OLEH: |
|||||
Tahun/ Kelas & Masa: |
Kelas : |
Masa: |
hingga |
Subjek: |
|||||
Catatan : |
|||||||||
KANDUNGAN |
|||||||||
Tema/ Tajuk: |
Seni Cetakan |
||||||||
Standard Pembelajaran: |
4.1.1
Menjelaskan definisi cetakan 4.1.2
Memperihalkan tentang perkembangan seni cetakan: i.
Pelukis Cetakan ii.
Karya Cetakan
Tempatan |
||||||||
Objektif Pembelajaran: |
i.
Menjelaskan
definisi, sejarah, tokoh dan karya Seni Cetakan. |
||||||||
Aktiviti P & P: |
1.
Carian bahan berkumpulan mengikut tajuk. |
||||||||
EMK: |
Bahasa,
Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, |
||||||||
BBB: |
Buku
Teks |
||||||||
Nilai-nilai Murni: |
Baik
Hati, Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur, Bersyukur |
||||||||
Penilaian P & P: |
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan
lembaran kerja |
||||||||
Refleksi: |
___ orang murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan. ii) ___ orang murid diberi
bimbingan |
||||||||
Cikgu, saya copy cikgu punya hasil kerja ya. Terima kasih.
ReplyDeletesama2...eh masih guna lagi eh format rph mcm ni?
DeleteTak jadilah cikgu. Sbb tak boleh download asing minggu. Terima kasih.
ReplyDeleteeh maaf ..sy buat utk comtoh shj... ^-^
Delete