Friday, June 5, 2020

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) PENDIDIKAN SENI TINGKATAN 2 KSSM MINGGU 1 HINGGA 11

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:

 

Hari:      

 

Minggu ke:1

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

PENGENALAN TOPIK

Standard Pembelajaran:

Sesi soal jawab tentang topik – topik lepas

Objektif Pembelajaran:

Mengulang kembali topik pembelajaran Asas Seni Reka Tingkatan 1

Aktiviti P & P:

1.      Murid diberi ujian & ringkas

EMK:

Bahasa, Nilai Murni, Sains dan Teknologi & Teknologi Maklumat dan Komunikasi

BBB:

Buku Teks

Nilai-nilai Murni:

Keberanian, Kesabaran, Kerjasama, Bertolak Ansur, Bersyukur, Hormat-Menghormati & Tolong-Menolong

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari: 

 

Minggu ke:2

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Seni Ragam Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat & Alat Domestik

Standard Pembelajaran:

Murid boleh:

1.1.1   Menjelaskan Seni Ragam Hias:

i.                  Pengangkutan

ii.                 Alat Permainan Rakyat

iii.                Alat Domestik

1.1.1   Mengenal pasti tokoh Seni Ragam Hias:

i.                  Pengangkutan

ii.                 Alat Permainan Rakyat

iii.                Alat Domestik

1.1.2   Meneroka motif Seni Ragam Hias:

i.                  Pengangkutan

ii.                 Alat Permainan Rakyat

iii.                Alat Domestik

 

Objektif Pembelajaran:

Murid dapat:

i.      Menjelaskan jenis ragam hias pengangkutan, alat permainan rakyat dan alat domestik di Malaysia dan fungsinya.

ii.     Memperihalkan tokoh dan sumbangannya.

iii.    Mengidentifikasikan jenis motif dalam Ragam Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat dan Alat Domestik.

 

Aktiviti P & P:

1.   Bentuk kumpulan kecil (4 orang)

i.      Beca & Kereta Lembu

ii.     Perahu Tradisional

iii.    Wau

iv.    Gasing

v.     Congkak

vi.    Rehal & Kukuran

vii.   Acuan Putu/Bahulu & Jebak Puyuh

EMK:

Bahasa, Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Sains dan Teknologi, Patriotisme,

BBB:

Buku Teks

Nilai-nilai Murni:

Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari: 

 

Minggu ke:3

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Seni Ragam Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat & Alat Domestik

Standard Pembelajaran:

Murid boleh:

1.3.1  Menjana tugasan perkembangan Seni Ragam Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat dan Alat Domestik

Objektif Pembelajaran:

Murid dapat:

i.                  Menjelaskan jenis ragam hias pengangkutan, alat permainan rakyat dan alat domestik di Malaysia dan fungsinya.

ii.     Memperihalkan tokoh dan sumbangannya.

iii.    Mengidentifikasikan jenis motif dalam Ragam Hias Pengangkutan, Alat Permainan Rakyat dan Alat Domestik.

 

Aktiviti P & P:

1.   Pembentangan kumpulan kecil dalam bentuk Galeri Berjalan

i.      Beca & Kereta Lembu

ii.     Perahu Tradisional

iii.    Wau

iv.    Gasing

v.     Congkak

vi.    Rehal & Kukuran

vii.   Acuan Putu/Bahulu & Jebak Puyuh

EMK:

Bahasa, Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Sains dan Teknologi, Patriotisme

BBB:

Buku Teks

Nilai-nilai Murni:

Keberanian, Bertanggungjawab, Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari: 

 

Minggu ke:4

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Seni Lukisan

Standard Pembelajaran:

Murid boleh:

2.1.1   Menjelaskan definisi lukisan

2.1.2   Memperihalkan tentang perkembangan seni lukisan dari aspek:

i.       Sejarah Lukisan Gua Tempatan

ii.      Pelukis Tempatan

iii.     Karya Lukisan Pelukis Tempatan

Objektif Pembelajaran:

Murid dapat:

i.       Menjelaskan definisi, sejarah, tokoh dan karya Seni Lukisan.

ii.      Membuat eksperimentasi dan penerokaan pelbagai media dan teknik dalam proses penghasilan karya Seni Lukisan.

iii.     Menterjemahkan hasil daripada eksperimentasi dan penerokaan media dan teknik dalam penghasilan karya Seni Lukisan dengan menggunakan imaginasi dan idea dengan kreatif.

Aktiviti P & P:

1.   Tayangan Multimedia

i.      Paparan Slaid

EMK:

Bahasa, Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Patriotisme & Teknologi Maklumat dan Komunikasi

BBB:

Buku Teks, Buku Rujukan, Nota, Bahan Seni, Komputer, Projektor, Pembesar Suara, Peralatan Seni & Internet

Nilai-nilai Murni:

Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur, Bersyukur, Hormat-Menghormati & Tolong-Menolong

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari:      

 

Minggu ke:5

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Seni Lukisan

Standard Pembelajaran:

Murid boleh:

2.2.1   Membuat eksperimentasi dan penerokaan media dan teknik dalam penghasilan seni lukisan menggunakan:

i.                  Media

ii.                 Teknik

Objektif Pembelajaran:

Menterjemahkan hasil daripada eksperimentasi dan penerokaan media dan teknik dalam penghasilan karya Seni Lukisan dengan menggunakan imaginasi dan idea dengan kreatif.

 

Aktiviti P & P:

1.  Memilih hasil terbaik mengikut kumpulan & dipaparkan di papan putih

EMK:

Bahasa, Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Kreativiti dan Inovasi & Kelestarian Global

BBB:

Buku Teks

Nilai-nilai Murni:

Keberanian, Bertanggungjawab, Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari: 

 

Minggu ke:6

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Seni Lukisan

Standard Pembelajaran:

2.4.1   Menghayati hasil karya sendiri dan rakan dengan menumpukan pada aspek media dan teknik

Objektif Pembelajaran:

Mempamerkan, menghayati dan menjelaskan pengalaman sendiri dalam penghasilan karya Seni Lukisan.

Aktiviti P & P:

1.   Penilaian hasil lukisan oleh murid

2.   Pemilihan 2 karya terbaik daripada setiap penghasilan oleh kumpulan murid

EMK:

Bahasa, Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni, Kreativiti dan Inovasi & Kelestarian Global

BBB:

Buku Teks

Nilai-nilai Murni:

Kesabaran, Ketekunan, Bertolak Ansur, Bersyukur

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari: 

 

Minggu ke:7

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Seni Catan

Standard Pembelajaran:

Murid boleh:

3.1.1   Menjelaskan definisi catan

3.1.2   Memperihalkan tentang perkembangan seni lukisan dari aspek:

i.       Pelukis Cat Air Tempatan

ii.      Karya Catan Pelukis Tempatan

Objektif Pembelajaran:

Murid dapat:

i.       Menjelaskan definisi, sejarah, tokoh dan karya Seni Catan.

Membuat eksperimentasi dan penerokaan pelbagai media dan teknik dalam proses penghasilan karya Seni Catan.

Aktiviti P & P:

1.   Carian bahan berkumpulan mengikut tajuk (Definisi, bahan & peralatan, teknik, karya)

EMK:

Bahasa, Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni

BBB:

Buku Teks

Nilai-nilai Murni:

Baik Hati, Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur, Bersyukur

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari: 

 

Minggu ke:8

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Sesi Ulangkaji

i.       Persepsi Seni

Pasca Soalan Guru

Standard Pembelajaran:

Murid boleh:

1.0    Mengingati dan menghafal maklumat 3 buah tajuk, menggunakan pelan i-Think:

i.                  Definisi

ii.                 Sejarah dan fakta

iii.      Jenis, cara penggunaan, media dan teknik (alatan dan bahan)

iv.      Pengkarya dan hasil karya

 

Objektif Pembelajaran:

Murid dapat:

i.       Mengulangkaji dan menghafal maklumat 3 tajuk menggunakan pelan i-Think yang mudah dan ringkas

ii.     Mengetahui 2 cara menjawab soalan subjektif dengan tepat dan berkesan.

Menjawab sekurang-kurangnya 8 soalan yang dikemukakan menggunakan aplikasi pendidikan/bertulis.

Aktiviti P & P:

1.      Murid mengeluarkan nota & membaca bahan nota ringkas

 

EMK:

Bahasa, Nilai Murn

BBB:

Buku Teks

Nilai-nilai Murni:

Keberanian, Kesabaran, Kerjasama, Bertolak Ansur,

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari:      

 

Minggu ke:9

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Seni Catan

Standard Pembelajaran:

Murid boleh:

3.2.1   Membuat eksperimentasi dan penerokaan media dan teknik dalam penghasilan seni catan menggunakan:

i.                  Media

ii.                 Teknik

Objektif Pembelajaran:

ii.     Menterjemah hasil daripada eksperimentasi dan penerokaan media dan teknik dalam penghasilan karya Seni Catan dengan menggunakan imaginasi dan idea dengan kreatif.

 

Aktiviti P & P:

Pembentangan kumpulan kecil

EMK:

Bahasa, Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni

BBB:

Buku Teks, Gambar, Bahan Seni, Tablet

Nilai-nilai Murni:

Keberanian, Bertanggungjawab, Kesabaran

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari: 

 

Minggu ke:10

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Seni Catan

Standard Pembelajaran:

3.4.1   Mempamerkan hasil karya

3.4.2   Menghayati hasil karya sendiri dan rakan dengan menumpukan pada aspek media dan teknik

Objektif Pembelajaran:

Mempamerkan, menghayati dan menjelaskan pengalaman sendiri dalam penghasilan karya Seni Catan.

Aktiviti P & P:

1.      Penilaian hasil karya oleh murid

2.      Pemilihan 10 karya terbaik

EMK:

Bahasa, Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni

BBB:

Buku Teks, Gambar, Bahan Seni, Tablet,

Nilai-nilai Murni:

Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 

HANTAR E-RPH

 

SEMAK E-RPH

 

Tarikh:  

 

Hari: 

 

Minggu ke:11

SEMAKAN OLEH:

Tahun/ Kelas & Masa:

Kelas :

Masa:

hingga

Subjek:

Catatan :       

KANDUNGAN

Tema/ Tajuk:

Seni Cetakan

Standard Pembelajaran:

4.1.1   Menjelaskan definisi cetakan

4.1.2   Memperihalkan tentang perkembangan seni cetakan:

i.       Pelukis Cetakan

ii.      Karya Cetakan Tempatan

Objektif Pembelajaran:

i.       Menjelaskan definisi, sejarah, tokoh dan karya Seni Cetakan.

Aktiviti P & P:

1.   Carian bahan berkumpulan mengikut tajuk.

EMK:

Bahasa, Kelestarian Alam Sekitar, Nilai Murni,

BBB:

Buku Teks

Nilai-nilai Murni:

Baik Hati, Kesabaran, Kerjasama, Ketekunan, Bertolak Ansur, Bersyukur

Penilaian P & P:

Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P, perbincangan dan lembaran kerja

Refleksi:

 ___ orang murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.      ii) ___ orang murid diberi bimbingan

 


4 comments:

  1. Cikgu, saya copy cikgu punya hasil kerja ya. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2...eh masih guna lagi eh format rph mcm ni?

      Delete
  2. Tak jadilah cikgu. Sbb tak boleh download asing minggu. Terima kasih.

    ReplyDelete